Gå til sidens indhold

Kommunikation. Sådan!

 Vi kender det godt; Idéen, vedtagelsen og sidst implementeringen. Nu skal der rykkes og budskabet skal ud. Den geniale idé skal præsenteres for omverdenen og vor kære medmennesker vil frydes over bibliotekarer og informationsspecialister som aldrig før! Vi skal bare lige kommunikere det dejlige budskab ud, og lykken er gjort. Men, det går ikke altid som præsten prædiker.
Thomas Hestbæk Andersen og Flemming Smedegaard har med bogen Kommunikationsplanlægning forsøgt, at ændre forudsætningerne for organisationers kommunikation ved at udarbejde en diamantmodel til planlægning af kommunikation i og fra organisationer. Og lad mig blot være helt tydelig fra start af; Jeg er imponeret!
Bogen er en let lille sag på under 200 sider. Den første halvdel er forklaring af diamantmodellen (på baggrund af et dialogisk kommunikationssystem), den næste del er et eksempel på brugen af modellen og til slut er der et kort videnskabsteoretisk vue indenfor den sprogvidenskabelige og kommunikationsteoretiske baggrund for modellen. Hestbæk og Smedegaard har altså skåret godt ind til benet og kun fokuseret på de mest nødvendige elementer i kommunikationsplanlægning.
Opbygningen er såre simpel; stifindersystemet. Diamantmodellens ti facetter gennemgås trin for trin, hvor den enkelte facet yderligere forklares i underkategorier. På denne måde er det nemt og behageligt at vende tilbage til et specifikt punkt under den enkelte facet. Sådan. Ikke nogen kryptisk og rudimentær opdeling, men derimod en logisk og gennemført sammenhæng.
Jeg har det med at bladre frem og tilbage i fagbøger. Skal lige have gentaget en bestemt sætning eller indholdsudfylde et begreb; lege med bogens teoretiske udgangspunkt og se perspektiver. Med andre ord, jeg bruger fagbøger, mens de læses og efter de er læst. Og det er vel også meningen? Hestbæk og Smedegaard har med et simpelt stifindersystem gjort dette muligt.
Jeg savner dog en lidt skarpere indledning til bogen. Hvorfor er det relevant, og hvad gør bogen, som ingen andre gør? Kommunikationsplanlægning er måske et implicit svar i sig selv, men en fin lille aperitif er sjældent af vejen. Og så ser jeg gerne en uddybelse af de videnskabsteoretiske overvejelser, men må erkende, at bogens udtryk står stærkere uden en længere selvretfærdig og selvsmagende udredelse af teoriens berettigelse.
Hestbæk og Smedegaard har med bogen Kommunikationsplanlægning gjort det væsentligt lettere, at arbejde med kommunikation i og omkring organisationer. Jeg vil anbefale den til enhver, som finder emnet interessant og glæder mig til at bruge bogen i praksis.
 
John Holmgaard Ulletved Knudsen Larsen
Cand.scient.bibl.
Bibliotekar, Blågårdens Bibliotek

 

Kommunikationsplanlægning
Thomas Hestbæk Andersen og
Flemming ­Smedegaard
 
Udgivet af Samfundslitteratur 2009
175 sider. 248kr.
ISBN: 978 87 593 1406 7