Gå til sidens indhold

Outpost og nøgne gulve

Biblioteker som mastodont-varehuse er på vej til at uddø, siger den amerikanske bibliotekar Nate Hill, der i stedet taler om biblioteker som transportable rum og læringscen

 Bibliotekarjobbet handler ikke længere om adgang til medier, men om forklaringer, relationer og effektiv kommunikation, siger den amerikanske bibliotekar Nate Hill, der blandt andet har en master i Library and Information Science fra Pratt Institute i Brooklyn, New York. En tankegang han uddyber således:
- Når jeg overvejer, hvordan jeg lettest kan få mine bøger musik eller film leveret hjem, online eller ned på min telefon for så lidt som muligt og helst gratis, så gør andre brugere det også, og det skal biblioteket understøtte, siger han.
Det traditionelle bibliotek kalder han: »overvejende et varehus af medier, der er arkiveret og organiseret for at give let adgang, og med en bibliotekar tilstede mest for at assistere brugerne med, hvor de finder informationen«.
- Men teknologi har for en stor del erstattet den del af bibliotekarernes job, og medievarehusene fra fortiden vil forsvinde samme vej som »the dodo bird« (oversat: dronten, red.), siger han.

Outpost i metroen
Det bibliotek, der ifølge ham, vil være som fugl Fønix er mere afhængig af menneskelig interaktion.
- Bibliotekaren vil blive genskabt som en uddanner, en programredaktør og som aktivt link i en konversation, siger han og tilføjer, at mange biblioteksbygninger er nødt til at skrumpe for at blive både fleksible og transpotable rum.
Biblioteksbygninger skal omdefineres til at være indgangen til streamable mediesamling, som ikke nødvendigvis er fysisk, siger Nate Hill.
Hans tanke er en servicemodel, hvor bibliotekerne har outposts de steder hvor folk kommer.
- For mange biblioteksbrugere er søgning efter informationer og bøger blevet et virtuelt fænomen mere end en fysisk realitet. Som internetshoppere, der prøver deres nye tøj i et online prøverum og antik-entusiaster, der surfer Ebay i stedet for  loppemarkeder, så bruger biblioteksbrugerne onlinekataloger i jagten på materialer, de før kiggede efter på hylderne.
Biblioteket skal have outposts -  små »butiksudsalg« i kommercielle områder eller på metrostationen, hvor de eneste ting på hylderne er de materialer, som brugerne har bestilt online, siger han.
Ifølge ham fjerner det opbevaringsproblemet fra de offentlige biblioteker og giver plads til superbiblioteker, der i stedet kan have udstillinger, undervisning, vise film, koncerter, og være mødested for lokale foreninger.
På samme tid som bibliotekerne står over for denne nye rolle, truer de økonomiske nedskæringer.
- Især fordi jeg ikke tror, at vi får kommunikeret værdien af vores service tydeligt nok ud, siger Nate Hill, men han er optimistisk omkring, at disse forandringer vil ske, og at offentlige biblioteker vil demonstrere deres relevans som frie og livslange læringscenter i de kommende år.
- Alle steder i USA popper nye servicemodeller op, og bibliotekernes marketingsafdelinger arbejder med at forandre bibliotekernes image, siger han. 
moensted@bf.dk