Gå til sidens indhold

Jagten på bibliotekarens identitet

Instruktør, manuskriptforfatter og skuespiller Carsten Kressner har researchet på bibliotekar-identiteten forud for Fagligt Landsmøde og har interviewet en håndfuld udøvere af faget. Hans dom: høj faglig stolthed, men lavt selvværd.

Hanne Mogensen kaldte hun sig, og optrådte som en arketype af en bibliotekar for de godt 400 deltagere i Fagligt Landsmøde i Vejle.
Men i virkeligheden hedder hun Sigrid Lund Sørensen og er skuespiller. Hun gav den i rollen som bibliotekaren, der tvivlede på sit eget talent og havde svært ved at sætte ord på det.
Bag den lille event stod instruktøren, manuskriptforfatteren og skuespilleren Carsten Kressner, der har grundlagt teaterskolen Ophelia i København. Skolen er vant til at uddanne elever, der kan spille blændende og overbevisende, eksempelvis var det en elev på skolen, Ditte Arnth Jørgensen, der gav den i rollen som den enlige mor Karen, som søgte sit barns far på den kontroversielle film, der blev lagt på YouTube af organisationen Visit Denmark.

Interview med seks fagfolk
Bibliotekspressen har spurgt Carsten Kressner, hvordan han arbejdede med at indkredse bibliotekar-identiteten, inden han skrev og instruerede monologen til bibliotekaren »Hanne Mogensen«. Vi vil også vide, hvordan Kressner ser på bibliotekaren ud fra sin research.
- Jeg har opsøgt fem-seks bibliotekarer, som jeg har interviewet om deres måde at arbejde på og om deres syn på rollen som bibliotekar, fortæller Karsten Kressner.
Der var særligt tre ting, som slog instruktøren undervejs i samtalerne.
- For det første lagde jeg mærke til, at jo yngre bibliotekarerne var, jo mere selvbevidste var de. De yngre er ikke nær så tilbageholdende som den ældre generation, siger Carsten Kressner.
-For det andet slog det mig, at bibliotekarfaget er et af de meget få fag – hvis ikke det eneste, hvor kvinderne tjener mere end mændene.
- For det tredje lagde jeg mærke til, at bibliotekarer generelt har en meget høj fagligt stolthed, men de har samtidig et meget lavt selvværd, siger instruktøren og tilføjer:
- Det undrer mig, for det er der ingen grund til. Bibliotekarer kan så mange ting, men måske tager folk det de kan for givet. Det er jo meget mere end at få udleveret en bog på biblioteket.
 
Aktivering af tilhørerne
Carsten Kressner fortæller, at han med succes anvendte denne event-agtige metode på en konference på Den Sorte Diamant på Det Kongelige Bibliotek.
-Det var en international konference, hvor man skulle diskutere, hvorfor frafaldet på universitetsuddannelser er så stort som helt op til 30-40 procent det første år.
- Jeg lod en skuespiller gå på scenen i rollen som en studerende og spille en studerende, der fortalte, hvorfor vedkommende ville holde op. Der er sat følelser på, og det bliver meget konkret for konferencedeltagerne, fortæller Carsten Kressner og tilføjer:
 - Når man laver skuespil for bibliotekarer eller studerende, der falder fra, så kræver det en høj etik – samtidig skal man fortælle tingene, som de er.

hermann@bf.dk