Gå til sidens indhold

Musikformidlingen bliver mere HØRbar

Nye aftaler med musikbranchen giver bibliotekernes netbårne musikformidling et ordentligt boost.

Det er godt to år siden.
Musikbibliotekar Niels Mark fra Herlev Bibliotekerne havde netop lanceret første udgave af Ultra_FM. Et podcast, der beskrev tendenserne inden for ny elektronisk musik.
Det var dengang, Bibliotekspressen følte, at det var nødvendigt at forklare, at et podcast altså er en form for radioudsendelse, som man downloader til sin computer eller mp3-afspiller, så man kan høre det, hvor og hvornår man har lyst. Det var dengang, onlinesalget stod for 10 procent af det samlede musiksalg. Og det var dengang Niels Mark med en tone i sin stemme, der lød omtrent ligeså drømmende som meget af musikken i hans podcast, sagde:
- Det kunne være fedt, hvis andre ville forsøge sig med podcasts inden for andre genrer. På den måde kunne vi dække en større del af hele musikuniverset og sammen præsentere en hel palet af ny og spændende musik. Musikbibliotek.dk ville være det ideelle samlingspunkt.
I dag er det – forhåbentligt – ikke længere nødvendigt at forklare, hvad et podcast er. Onlinesalget af musik fylder 20 procent. Og Niels Mark har sendt en pressemeddelelse ud med titlen: Bibliotekerne lancerer ny portal for musikpodcasts.
På de to år er ni projektbiblioteker hoppet med på den podcast-producerende vogn og har lavet udsendelser om alt fra finsk rock og ska-musik til Bay Area Thrash og musik fra Randers. Det har nu resulteret i portalen HØRbar, der er at finde på – som Niels Mark forudsagde for to år siden – Musikbibliotek.dk.

Hør musikken
- Det er fantastisk, at vi har fået så mange med på den nye teknologi, for musikformidlingen er alt andet lige mere spændende, når man rent faktisk kan høre musikken, siger han og forklarer den grundlæggende ide i at podcaste:
- Når vi laver udsendelserne med kombineret musik og forklarende speaks, får vi distribueret vores latente faglige viden ud til alle interesserede brugere i hele landet, og ikke blot til den ene bruger der i ny og næ kommer forbi på det lokale bibliotek, siger han.
I løbet af de tre første uger er hver af de 62 podcasts blevet downloaded gennemsnitligt 67 gange. Det giver mere end 4000 downloads, men dækker over store forskelle. Særlig populær er Ultra_FM #11 om det italienske pladeselskab Zymogen, mens #12 og fire andre podcasts stadig har til gode at blive downloaded for første gang.
Fælles for de fleste podcasts er, at de indeholder ny og gerne eksperimenterende musik fra ukendte kunstnere. Indtil for nylig har det nemlig været for dyrt at betale for rettighederne til også at kunne bruge etablerede kunstnere fra de store pladeselskaber. Men med to favorable aftaler med pladeselskabernes og komponisternes brancheorganisationer er vejen banet til den etablerede del af musikverdenen.
Kendte øger trafikken
- Både IFPI og KODA kunne godt se ideen i en kvalitativ formidling af deres beskyttede musik, så nu kan vi bruge kunstnere og musik fra store pladeselskaber som EMI, Sony, Warner og Universal, siger han.
Aftaler, der giver helt nye muligheder både med hensyn til markedsføring og indhold.
- Det vil helt sikkert kunne trække flere brugere til portalen, at vi nu kan lave hele programmer om kendte kunstnere. Men det giver os også nogle bedre muligheder for at åbne døren for nye uetablerede kunstnere. Hvis et nyt band for eksempel er inspireret af Jimi Hendrix, Metallica eller Depeche Mode, kan vi nu spille numre med dem og på den måde gøre det klart for brugeren, hvori inspirationen ligger, forklarer han.

Nye fremtidsdrømme
Med udgangspunkt i forskellige emneord kan brugerne på HØRbar skræddersy deres eget abonnement, så de automatisk får tilsendt podcasts, der handler om lige nøjagtigt de musikalske genrer, som de interesserer sig for. Og på sigt skal søgemulighederne og samarbejdet med andre internettjenester udvikles.
- Vi arbejder på at katalogisere podcastene, så de bliver sideordnet med andre materialer og på den måde bliver søgbare på Bibliotek.dk. Derudover har vi også kig på Netmusik og Wikipedia, Last.fm, MySpace og Allmusic. Det kunne være fedt, hvis en bruger klikker på eksempelvis kunstnernavnet i en trackliste fra et podcast i HØRbar, og han så bliver henvist direkte til relevante søgninger i de andre databaser, siger Niels Mark med samme drømmende tone som for to år siden.
Måske vil en artikel i Bibliotekspressen om to år afsløre, at drømmen igen er blevet til virkelighed.  n

Thomas Schmidt Nørgaard er freelancejournalist bibliotekspressen@bf.dk