Gå til sidens indhold

Idéer sælger bedre end bøger

For tre år siden skød en stor arkitekttegnet glasterning i blå og grønne nuancer op i White Chapel i East End i London - et socialt belastet område, hvor halvdelen af befolkningen er indvandrere og en fjerdedel arbejdsløse. Glasbygningen på 3.500 kvadratmeter i fem etager rummer bøger, dvd’er, computere, film og bibliotekarer, men er ikke et bibliotek – det er en Idea Store.

Hvorfor navnet bibliotek ikke duer, har principal Idea Store manager Sergio Dogliani flere argumenter for.

- Ordet bibliotek er i mange kulturer ikke et gængs ord. I England eller Danmark har hver lille flække et bibliotek, men i Asien har de for eksempel ikke offentlige biblioteker, siger han.

Og de, der kender ordet bibliotek forbinder det generelt ikke med noget positivt, viser en undersøgelse blandt befolkningen i området. Der klister en masse støv og forventninger om dårlig service til navnet blandet med tanker om, at et bibliotek er formelt og akademisk, og kun for dem, der enten har eller går på en uddannelse.

- Så vi ville finde et navn, der ikke udelukkede nogen. Idé er neutralt og signalerer noget åbent og kreativt - en idéshop er for alle, siger Sergio Dogliani, der selv er italiener og bor i East End, hvor indvandrere fra især Bangladesh, Somalia, Kina og Vietnam fylder gadebilledet. Kvarteret er Storbritaniens fjerde mest underprivilligerede og socialt belastede område. Han har været med fra starten af projektet med at forvandle indtil videre fire af områdets syv biblioteker til Idea Stores. Byrådet i Tower Hamlet skød 20 millioner i projektet efter en omfattende undersøgelse af lokalbefolkningens behov, hvor bedre biblioteker var et stort ønske.

To af de fire Idea Stores blev bygget helt fra grunden. Så væk er problemer som dårlige internetforbindelser, korte åbningstider, manglende plads og ingen toiletter.

Og statistikken taler sit tydelige sprog. 300 til 400 procent flere brugere føler, at »idébutikken« har noget at tilbyde dem.

Pompidou Center

Når man nærmer sig Idea Store White Chapel er glasbygningen, der i lokale medier er blevet udnævnt til Londons Pompidou Center, ikke til at overse. Den stikker op over de lave butikker med farvestrålende sarier og tørklæder og boderne med grønsager, t-shirts og billige radioer og mobiltelefoner. Og så er den placeret midt på hovedgaden – lige over for supermarkedet Sainsbury’s. Og det er netop et af de afgørende træk i strategien for de fire Idea Stores.

- Biblioteker skal ligger, der hvor folk kommer – ved posthuset, hovedvejen eller supermarkedet. Det nytter ikke, at de ligger i en sidegade, hvor man kun finder dem, hvis man ved, at de er der, siger Sergio Dogliani.

Besøgstallene giver en fornemmelse af, at han har ret. 85 procent af områdets beboere benytter sig af en de fire Idea Stores, og kun 15 procent kommer på områdets resterende tre biblioteker. Målet er da også med tiden at forvandle de tre resterende biblioteker til Idea Stores.

Slagtilbud og god kaffe

Når man træder ind af døren, som er én af flere indgange fra gaden, kunne det ligne et hvilket som helst dansk bibliotek, men allerede få skridt inde begynder salgstrickene - fem lave reoler med dvd’er, alle med forsiderne vendt ud – som i en hver Blockbuster. Tankevækkende set i lyset af den hjemmelige »bogfejde«, hvor bogen og de elektroniske medier er blevet udråbt som hinandens modsætninger. En elevator i midten af den femetagers bygning fører op i huset. På alle etager bugter lyse træreoler sig på røde gulve. Reolerne er ikke højere end, at man kan kigge over dem og fornemmelsen af overblik, dagligstue og boghandel blander sig med lysten til at tage de bøger ned, der står med forsiden udad.

- Mange bliver overvældet på et almindeligt bibliotek – af høje massive reoler med hundredvis af bogrygge. Det kan få folk til at gå ud igen, siger Sergio Dogliani og understreger, at mindst én bog på hver hylde skal vende forsiden ud mod brugerne. Mens vi bevæger os rundt i huset fjerner han brugte kaffekopper, retter på bøger og nikker til kunderne – det er uden tvivl hans butik.

På fjerde sal ligger en café, og fra sofaen kan man nyde udsigten over hustagene, følge med i dagens nyheder på fladskærmen eller læse avisen og drikke en kop kaffe, der er mindst lige så god, som på en hver Starbucks Café i indre London.

Karakter til din kollega

Og det er ikke kun kaffekvaliteten, Idea Store har kopieret fra den »virkelige« detailhandel. Når en ny medarbejder skal ansættes, så foregår det som i den succesrige cafekæde, Pret á mangé. Slipper man igennem jobsamtalen hos ledelsen, kommer man i fire timers praktik, hvor de kommende kolleger giver én karakterer, blandt andet i hvor hurtig man er og ens evne til at kommunikere og instruere brugerne. Til sidst skal kollegerne svare på spørgsmålet: Vil du arbejde sammen med vedkommende?

- Det kan lyder lidt barsk. Men det betyder, at vi er sammen om at ansætte nye kolleger, og tage ansvar for, at det går godt, siger Sergio Dogliani.

Som hos Pret á mangé har personalet også uniformer på.

- De skal være lette at genkende og signalere kvalitet. Det gør man ikke i en slidt t-shirt, siger manageren.

Og så skal de floorwalke – hele tiden være på gulvet og ikke bag et skrivebord – derfor er der kun to skriveborde i hele bygningen til de 194 fastansatte. Et andet vilkår for de »butiksansatte« bibliotekarer er, at de skal være generalister og ikke specialister. De skal kunne betjene alle brugere, om de står i voksen- eller børneudlånet. Ulempen er, at bibliotekarerne ikke kommer i dybden og specialiserer sig, men det er at foretrække,.

- Hvis det er specialister, der betjener kunderne, vil de have store huller uden for deres eget område. Vi prøver at finde en balance, siger han, men indrømmer, at det er en stor udfordring.

Livslang læring

En vigtig vare på hylderne er livslang læring, som er en del af Idea Store konceptet. Og en ikke uvæsentlig grund til at byrådet smed 20 millioner pund i projektet. De fire »butikker« tilbyder over 1.000 forskellige kurser fra krystalhealing over Bollywooddans til sprog, økonomi og mekanikerkurser.

- Traditionelt tager man på biblioteket ét sted i byen og på aftenskole et andet. Men læsning og læring er meget tæt på hinanden, og føder hinanden. Går du på et sprogkursus i spansk, tager læreren alt det støttemateriale du kan låne gratis med ind til første lektion. Eller omvendt hvis du kommer for at låne et »lær selv« franskkursus på biblioteket, så opdager du måske et kursus, du kan tage her, siger Sergio Dogliani.

Flere hjemløse

Men det er ikke uden problemer at ligge i et socialt belastet område, selv om man hedder Idea Store.

I øjeblikket er det hjemløse, der fylder dagsordenen på møderne med de sociale myndigheder. Den økonomiske krise har skabt et boom i hjemløse, der bliver presset fra indre London, hvor de ikke klæder gadebilledet, til East End.

- Normalt er de velkomne, men vi oplever stigende episoder, hvor de generer andre brugere og personalet, siger Sergio Dogliani og tilføjer, at løsningen er samarbejde.

- Vi har en tværfaglig tilgang til det, og et tæt samarbejde med socialarbejdere, myndigheder og organisationer. Efter interviewet med Bibliotekspressen skal Sergio Dogliani da også mødes med et center for hjemløse for at lægge en strategi til at løse problemet.

Idea Storen i White Chapel har som flere danske biblioteker også faste sikkerhedsvagter.

- Men når der er konflikter handler det ofte om noget, der sker udenfor. Vi har oplevet folk, der har jagtet hinanden, og er endt med at slås herinde, og det er skræmmende, siger han.

Sleep over

Idea Stores personale lokker med alternative tilbud for at få dem, der normalt ikke læser til at bruge biblioteket. For eksempel inviterer de jævnligt brugerne til at overnatte på biblioteket og serverer rundstykker og frisktrykte aviser næste morgen. Ideen bag er at få flere til at læse avis. Én gang om ugen er der indendørsfodbold, hvor områdets børn og unge spiller fodbold med personalet mellem bogreolerne, undervejs er der en quiz, hvor de skal svare på spørgsmål om fodbold, men også om sundhed eller anatomi. Svarer de rigtigt får de et straffespark mod personalet.

- De unge i området elsker fodbold, så det er en indgang til at lære dem andre ting, siger manager Sergio Dogliani.

I caféen med udsigt over hustagene bliver der hver uge undervist i vals og salsa og serveret kaffe når de lokale er på speeddating. n

Læs mere om konceptet på www.ideastore.co.uk/