Gå til sidens indhold

Et brugerdrevet litteratursite ?

Litteratursiden er blevet relanceret i en ny og mere tidssvarende version til erstatning af den oprindelige hjemmeside.

Et af hovedformålene er ifølge pressemeddelelsen at give Litteratursidens cirka 800.000 brugere mulighed for at indtage en ny og mere aktiv rolle gennem sociale teknologier, hvor de blandt andet kan bidrage med deres læseoplevelser og diskutere litteratur med andre.
Dette mål opfyldes overordnet set på den nye hjemmeside. Men selvom Litteratursiden 2.0 har gode intentioner og er det bedste danske forsøg på implementering af sociale teknologier, er der dog plads til forbedringer og overordnet set, virker det som om, at der mangler en diskussion af, hvad brugernes rolle skal være og hvorfor de skal deltage?

Præmis eller supplement
Det er helt oplagt at inddrage brugerne aktivt på et site som Litteratursiden. Skønlitteratur er et emne, der optager og engagerer mange brugere og Litteratursiden har allerede en stor brugerskare.
På nettet findes der allerede mange gode eksempler på litteratursites, hvor brugerne spiller en aktiv rolle. Der er imidlertid stor forskel på betydningen af brugernes bidrag.
På LibraryThing for eksempel er brugernes deltagelse og bidrag forudsætningen for, at sitet kan eksistere. Her er fokus helt entydigt på at give brugerne mulighed for at opbygge sociale profiler og danne communities, hvor de kan inspirere og diskutere litteratur med hinanden.
På Amazon er brugernes rolle en anden. Her er brugernes bidrag anmeldelser, vurderinger med videre, der kan understøtte og værdiberige sitets primære formål, nemlig at sælge bøger.
Når Litteratursiden 2.0 nu lanceres som et site med brugerinddragelse, er det derfor vigtigt at tage stilling til, hvad brugernes rolle skal være. Er det en præmis for sitet eller er det et supplement til det eksisterende?

De brugerrettede funktioner
Overordnet set har brugerne af den nye Litteraturside mange muligheder for at bidrage og deltage. Efter oprettelsen af en brugerprofil kan brugerne via menupunktet »opret indhold« blogge, anbefale bøger, oprette lister med deres favorittitler, deltage i online læseklubber eller bidrage til lyrikwikien. Derudover er der også mulighed for at tilføje andre brugere som læsevenner og på den måde opbygge communities.
Det kan dog være svært at gennemskue, hvordan det indhold man skaber relaterer sig til det redaktionelle indhold, der allerede findes.
For eksempel kan brugerskabte anbefalinger ses under siden anbefalinger, men tilsyneladende ikke under selve bogtitlen. Det undrer også, at der ikke er mulighed for at anbefale eller kommentere bogen direkte på bogens side, men kun via »opret indhold« menuen på ens brugerprofil.
Desværre er der mange eksempler på, at sammensmeltningen mellem det brugerskabte og det redaktionelle er svær at få øje på og derfor virker den brugerskabte del løsrevet fra den redaktionelle.

Hvor er fokus?
Den manglende eller svært gennemskue-
lige sammenhæng mellem det brugerskabte og det redaktionelle kommer til at betyde, at det kan være svært at finde ud af, hvad ideen med at inddrage brugerne egentlig er.
Litteratursiden kan nemlig sagtens leve et liv uden brugerskabt indhold og har stadig klart sit fokus på det redaktionelle. Men det er heller ikke brugerskabt indhold som supplement, da sammensmeltningen med det redaktionelle er begrænset. Derfor virker det mest at alt som to adskilte hjemmesider, der på mange måder har hver deres fokus og ikke fungerer som en enhed.
Og det synes jeg er synd, og kunne godt tænke mig, at man før den næste release afklarede, hvorfor det egentlig er, at man gerne vil have brugerinddragelse og hvilken rolle brugerne skal spille på Litteratursiden 2.0.  n

Esben Fjord er udviklingschef på
Gladsaxe Bibliotek
bibliotekspressen@bf.dk