Gå til sidens indhold

The mastermind

Bibliotekar Vibeke Johansen fik ideen til en bogmesse kun for krimier. Og Horsens bibliotek har fået en kulturpris for sit arbejde.  

Interessen for krimigåder blev vakt i bedsteforældrenes sommerhus lidt uden for Horsens. Når de voksne diskuterede  den sidste af Agatha Christies mordgåder, der blev opklaret i løbet af sommerferielæsningen, fulgte Vibeke Johansen med. I bogreolen fandt hun bogen Dodie Smith’s 101 Dalmatinere  om tyveriet af en flok hundehvalpe. Og efter nogle somre læste hun De Fem, Kim-bøgerne og Alfred Hitchcock og de tre detektiver.
30 år efter fik hun ideen til en bogmesse – kun for krimier.
Og i 2003 var den en realitet. Men de første år var op ad bakke.
- Flere forlag sagde »jamen vi tror ikke på, at det holder, der er jo bogmessen i København«. Men langsomt gik det bedre, siger Vibeke Johansen. Og da messen i 2007 kunne tilbyde forlagene, at de kunne invitere deres forfattere til et nedlagt fængsel, så var de solgt.
Messen startede med tre århusianske forlag: Modtryk, Klim og Hovedland. I dag er der 16 forlag , Gyldendal og Linghart og Ringhof er blandt andre kommet til.
- Vi kunne ikke gøre det uden forlagene, de har kontakten til forfatterne og lægger et stort arbejde i messen, siger Vibeke Johansen, der også selv lægge mange timer i messen. Hun står for at tilrettelægge programmet, mens hendes kollega Pia Andersen står for de praktiske ting.
I løbet af året bruger Vibeke Johansen 5 til 15 timer om ugen og op til messen er det fuld tid. Og på messedagen er halvdelen af bibliotekets personale involveret samt deres mænd, koner, kusiner og så videre.
 Det er skønt, at folk er så engagerede. Vi har jo også et bibliotek, der skal holdes åbent, siger Vibeke Johansen.

Kultur koster
Forløberen for messen var et arrangement i 2001, hvor Horsens bibliotek blev inviteret til at lave en temadag under overskriften Nordiske dage i Horsens. Vibeke Johansen foreslog, at biblioteket afgrænsede det til nordisk kriminallitteratur. Og det var en succes. Flere hundrede gæster besøgte Horsens Teater, hvor biblioteket havde lavet en minimesse med fem norske forfattere blandt andet Gunnar Staalesen og en masse krimier.
Det næste års tid lurede ideen om en krimimesse. Krimiekspert og anmelder på Politiken Bo Tao Michaëlis blev hidkaldt fra København for at komme med gode råd. Det lød enkelt: Koncenter jer om de århusianske forlag, så skal de nok komme fra København med tiden. 
- Når man udgiver bøger er det jo en forretning og forlagene skulle jo kunne se en økonomisk ide i messen.
Og selv om succesen er til at få øje på i dag, så er det ikke en økonomisk overskudsforretning for biblioteket.
- Det koster at lave kultur, siger Vibeke Johansen, men messen har gennem årene fået støtte fra blandt andet Horsens kommune, Horsens Folkeblad, Kunstrådet og Energi Horsens.

Messen i fremtiden
Planen for messen de næste år er ikke, at den skal vokse sig enorm.
- Der er stadig plads til flere, men det er ikke ambitionen at ligne forum. Det her er en genremesse. Og vores force er, at vi er små. Vi oplever forfattere, der siger, at de godt kan lide at komme til Horsens, fordi der er en nærhed, som man ikke oplever, når det bliver for stort. Du går ikke herfra uden at have set det hele, som på bogmessen i forum. Men vi skal lave et arrangement, der popper op, fordi der er så mange kulturelle og litterære tilbud. Folk skal helst sige til deres venner og kolleger »Der skal du tage med over næset år«.

Et mål nået
Da ideen om en krimimesse opstod var drømmen blandt andet, at få Det Danske Kriminalakademi til at overrække Palle Rosenkrantz prisen på messen.
- Jeg tænke, »de kommer aldrig til, at flytte overrækkelsen helt fra København til Horsens, siger Vibeke Johansen. Men  allerede det andet år blev hun inviteret på en øl af et par repræsentanter fra akademiet.
- De ville høre, hvad vi ville sige til, at de overrakte prisen på messen. Vi var blevet noget, som man godt gad at rejse til Horsens efter. Det gjorde mig glad og stolt.  n

moensted@bf.dk