Gå til sidens indhold

Gør dit budskab smitsomt

Ifølge professor på University of Pennsylvania Jonah Berger, en af USA’s førende eksperter i sociale medier, er der seks afgørende trin til at lykkes på de sociale medier – at gøre sit budskab, idé eller produkt »smitsomt«, så at sige.

Jonah Berger har forsket i, hvad der virker på de sociale medier, og hvorfor det virker. Han skrev bogen Contagious – how to build word of mouth in the digital age i 2013 med bud på, hvordan man skaber indhold, der skaber samtaler, som andre gider kommentere og dele. Og hans råd er stadig brugbare. For hvorfor er det, at nogle produkter eller idéer fanger an, går viralt og spreder sig ganske af sig selv, mens andre budskaber og produkter lever et usynligt digitalt liv? Der er selvfølgelig gode forklaringer, såsom at nogle produkter bare er bedre eller billigere, eller at nogle ideer er så fantastiske, at annoncering ikke spiller en rolle. Men lige meget hvad, er det nødvendigt, at nogle opdager ens produkt og idé, så det er langt fra hele forklaringen på succes, at indholdet i sig selv er godt – det er sådan set bare begyndelsen, mener Berger.

VI ELSKER AT DELE INFORMATION
Grundlæggende elsker folk at dele historier, nyheder og informationer med andre. Tænk bare, hvor meget vi gør det i den fysiske verden. Hvornår har du sidst anbefalet noget til nogen? Eller selv fået en anbefaling eller et godt råd om dette eller hint? Og det er uden tvivl, at venner og familie har stor indflydelse på vores holdninger og på, hvad vi læser og køber. Ifølge Berger er det den primære faktor bag 20-50 procent af alle vores indkøb. Derfor kunne man også tro, at de sociale medier ville få vores anbefalinger, gode råd og kommentarer til vores omgangskreds til at eksplodere, men det har de, ifølge Berger, ikke gjort. Kun syv procent af vores »word of mouth« sker online. Så vi skal huske vigtigheden af offline »word of mouth« ved siden af arbejdet med sociale medier, skriver Berger.

En vigtig pointe for professoren er, at sociale medier som Facebook og Twitter ikke er strategier – det er teknologier. Det betyder, at det ikke er en social medie strategi blot at være der. Der skal langt mere til for at lykkes med vores budskaber på de sociale medier, hvor delinger, kommentarer og likes langt fra sker af sig selv. »Vi skal grundlæggende forstå, hvorfor folk taler sammen, og hvorfor nogle ting bliver talt om og delt«, skriver han. Næste gang du mødes med dine venner, spiser frokost med kollegerne eller er til en fest, så prøv at forestille dig, at du er fluen på væggen og lyt. Der bliver måske talt om en film, en ny kjole, en bestemt bog, en ny vaccine eller en politisk skandale. Overvej, hvorfor det lige er det emne? I kan jo tale om en masse andre ting. Hvad er det ved nogle emner, produkter, idéer, adfærdsformer, holdninger, der gør, at det får os til at tale om det, dele det eller kommentere det? De seks trin mod smitsomme budskaber Berger har gennem sit arbejde med virksomheder og sin forskning fundet frem til seks trin, han mener får os til at sprede budskaber, ideer eller produkter. Han argumenterer ikke for, at alle seks trin skal være opfyldt hver gang, men jo flere af dem, der er opfyldt, jo mere »smitsomt« er dit budskab.

De seks trin er:
1. Social kapital
Det handler om at opnå social kapital gennem det, vi deler. Folk kan lide at fremstå vidende, vittige og være de første, der ved noget.
2. Triggers
Samtaleudløsere. Det kan være emner, der dominerer dagsordenen, eller om fælles vilkår, der bliver talt om lige nu. Du kan udnytte det, der er »top of mind« på et givent tidspunkt og hæfte dit indhold på noget aktuelt.
3. Følelser
Vi deler gerne det, vi føler noget for. Det er følelser som spænding, begejstring, inspiration, grin, glæde, vrede og indignation, der styrker delelysten. Mens følelser som tristhed, stress og udmattethed dæmper delelysten.
4. Synlighed
Vi er flokdyr og gør gerne det, alle andre gør. Synliggør populær adfærd – så vil flere følge efter.
5. Nytteværdi
»News you can use« er populært at dele. Vi kan lide at hjælpe hinanden og at sende gode råd og vejledninger.
6. Fortælling
Vi deler hellere mindeværdige fortællinger end nok så væsentlige informationer, så bring gerne dit budskab ind i fortællinger.

Læs mere i bogen: Contagious - how to build word of mouth in the digital age af Jonah Berger, 2013