Gå til sidens indhold

Ledelse: En skrigende u-vending førte tilbage biblioteket

Claus Hagstrøm Hansen kalder det selv en »skrigende u-vending«, at han i 2013 begyndte at læse til cand. scient. bibl. efter 20 år som erhvervsleder. I foråret 2018 afleverede han speciale, og i efteråret blev han ansat som biblioteksleder for Horsens Bibliotekerne.

Claus Hagstrøm Hansen.
Litteratur og kultur har altid været Claus Hagstrøm Hansens helle og frirum. I gymnasiet ville han være bibliotekar, men først i 2013, efter tyve år som selvstændig med egne isenkrambutikker og som strategisk leder og driftsdirektør for en række butikskæder, valgte han at gå efter drømmen om at arbejde på et bibliotek som kulturformidler.

IKKE FLERE VASER
Finanskrisen i 2008 fik mange til at kaste et kritisk blik på deres værdier. For den nye biblioteksleder satte krisen gang i, hvad han kalder en skrigende u-vending i hans liv. Han solgte alt – huset, bilen og sommerhuset – og flyttede i en lille lejlighed i Horsens tilpasset et budget på SU.

- Som personaleleder under finanskrisen måtte jeg gennemføre en masse grimme besparelser, og jeg blev også selv sparet væk til sidst. Det fik mig til at tage hele mit liv op til revision. Det gav ikke længere mening for mig at sælge ting til folk, som de reelt ikke havde brug for. Flere glas og vaser. Jeg gjorde ikke en forskel for nogen, og det tog jeg konsekvensen af, siger Claus Hagstrøm Hansen.

»Du kan stadig nå det«, var tanken, da han hev i håndbremsen og gik fra erhvervsleder til studerende. I gymnasiet ville han være bibliotekar, men kom i stedet i butikslære, fordi han var skoletræt. Men interessen for litteratur og kultur havde fulgt ham. I 2018 afleverede han sit speciale som kandidat i informationsvidenskab og kulturformidling, og udgav undervejs i studiet tre skønlitterære romaner, hvilket kan sige at være dokumentation for litterært blod på tanden.

”Som leder i et servicefag har man en klar kundetilgang. Din butik skal være salgsklar og indbydende. Det er også min tilgang som biblioteksleder. Vi er her for borgerne. Det er dem, vi laver bibliotek til. Ikke os selv og ikke politikerne”.
VI SKAL HAVE FLERE MED I FÆLLESSKABET
Og nu sidder han der så igen. I chefstolen, men en helt andet af slagsen, mener han. For den her giver mening. Udover litteraturen og kulturen er fællesskab og digital dannelse det, som biblioteket og bibliotekarer skal understøtte, mener han.

- Samfundet har fået færre mødesteder, og vi sidder med hovedet ind i hver vores skærm. Vi skal som bibliotek trække i en anden retning, siger Claus Hagstrøm Hansen, der ser fremtidens bibliotek som et urbant forsamlingshus, der sikrer åndelige og fysiske fællesskaber på tværs af interesser, alder og sociale skel.

- Horsens kommunes motto er: »En del af flokken«, og det passer godt på biblioteket. Vi skal favne alle og facilitere fællesskab, hvad enten folk vil spille brætspil, strikke eller synge. Det er ikke så vigtigt, om man kommer for at låne en bog. Man kan også komme for at føle sig som en del af et fællesskab – og så måske opdage bøgerne, siger han.

Der er mange borgere, der ikke bruger biblioteket. Er det en ambition at nå dem også? - Ja og det er en udfordring. Vi skal gøre os interessante og relevante og finde ud af, hvor vi kan byde ind. Vi skal ikke kun lave mere af det samme, og så håbe, at de kommer. Her kan bibliotekerne lære noget af det private erhvervsliv. De er gode til at holde sig relevante, ellers sælger de ikke noget. Vi skal på samme måde finde ud af, hvad brugerne har behov for, siger han. Men selv om brugerne skal have det, de har behov for og ønsker sig, skal de også skubbes mod noget andet og oplyses, mener bibliotekslederen.

- Vi skal som bibliotek tage vores opgave alvorligt omkring digital dannelse. Vi spiller en rolle i at skabe demokratiske medborgere, der er refleksive omkring det som, de ser på nettet og på sociale medier, siger Claus Hagstrøm Hansen, der skrev speciale om digital dannelse. Han har desuden skrevet flere artikler til Perspektivs site Del Din Viden om fake news og kildekritik.

AGILITET FRA DET PRIVATE
Hvordan kan dine erfaringer fra det private bruges i biblioteket? - Som leder i et servicefag har man en klar kundetilgang. Din butik skal være salgsklar og indbydende. Det er også min tilgang som biblioteksleder. Vi er her for borgerne. Det er dem, vi laver bibliotek til. Ikke os selv og ikke politikerne.
- Den meningsfulde del af mit arbejde i den kommercielle verden var at lave strategi, tænke indretning og være personaleleder og ikke den del, der handlede om at »sælge mere i dag end i går« og være profitorienteret. Men der er en vis agilitet i det private, som jeg har taget med mig. Jeg kan godt lide, at man er risikovillig og tør tage hurtige beslutninger på gulvet. Dem skal man selvfølgelig stå på mål for bagefter, men det vil jeg gerne, siger Claus Hagstrøm Hansen, der starter og slutter dagen med at gå igennem biblioteket for at hilse på medarbejdere og brugerne.

- Jeg vil gerne være synlig. Jeg ser mig selv som formidler af kultur, og alt det, vi gør på biblioteket – om det er til lokalavisen, på de digitale medier eller til det politiske niveau.