Gå til sidens indhold

Akademikere er de værste iværksættere

Akademikere burde være de bedste iværksættere, men de er desværre de dårligste, fortæller Anders Balch Berthelsen, der hjælper akademikere med iværksætterdrømme på vej. Heldigvis er der håb for dem, der gerne vil i gang, siger han.

Folk tror typisk, at det tager tre måneder, før man begynder at tjene penge som iværksætter, men det tager længere tid, end man skulle tro.

Tiden er til iværksætteri. Det gælder også for akademikerne. Hvor man som akademiker engang kunne regne med at være ansat i samme virksomhed i 25 år, ser virkeligheden helt anderledes ud i dag ifølge Anders Balch Berthelsen, der står i spidsen for Akademikernes A-kasses projekt Startup, der har til formål at hjælpe akademikere med at realisere deres iværksætterdrømme.

- 68-generationen har to-tre ansættelser i løbet af livet, den efterfølgende generation kommer til at have omkring 12, mens dem, der kommer ud på arbejdsmarkedet nu, kommer til at have 20-25 ansættelser. Det gælder også akademikerne, så det med at lukke sig inde i en kælder og nørde helt ned i sin faglighed, går ikke længere. Den moderne måde at arbejde på er at være tilknyttet projekter i et år eller to, og her er det oplagt, at man har sin egen virksomhed, hvorfra man sælger sine ydelser, siger Anders Balch Berthelsen. Og helt i takt med tidens tendens på arbejdsmarkedet oplever han også en stigende interesse for netop det: Flere og flere akademikere ønsker at være selvstændige. Det går bare ikke altid lige nemt.

Sælg dig selv

- På papiret burde akademikere være de bedste iværksættere. De kan tænke innovativt, arbejde på forskellige abstraktionsniveauer og se tingene fra flere perspektiver. Men faktisk er de de dårligste, siger Anders Balch Berthelsen. Det er det kommercielle, de fejler på.

- De er gode til deres produkt, og det de gerne vil, men de har alt for lidt fokus på at sælge. De tror, at de bare kan lave en hjemmeside, og at kunderne så ringer af sig selv, men det gør kunderne ikke, og det går mange iværksættere død på, siger han. Derfor er akademikere med iværksætterdrømme også ofte nødt til at arbejde med deres forhold til det at sælge og til markedsføring.

- De har en opfattelse af, at salg er at tvinge noget ned i halsen på folk. De synes, at salg forfladiger deres faglighed, så det skal de arbejde med til at begynde med. Det handler om at indse, at man er god til noget, og at det tager man penge for. Og det skal man ud og fortælle. Det er der ikke noget ufint i, og når man først har købt ind på den præmis, så ligger der en masse muligheder, siger Anders Balch Berthelsen og understreger, at man ikke behøver at elske det for at gøre det.

- Man vrider sig måske i tøjret. (Det er måske fem-ti procent, der ligefrem kan lide at sælge, resten må bare acceptere, at det skal gøres. Og det er noget, man kan lære at gøre. Det er ikke en lukket klub).

"Mange har en fornemmelse af, at det sværeste ved at være selvstændig er noget med skat og moms, men det er det nemmeste. Enhver idiot kan oprette et selskab og bruge et regnskabsprogram. Udfordringen er at finde et koncept, der løser et problem, og som nogle er villige til at betale penge for".

Anders Balch Berthelsen, programansvarlig for Startup

Skat og moms er nemt

Salgselementet er dog ikke den eneste udfordring for akademikere, der ønsker at være selvstændige. En stor del af de akademikere, Anders Balch Berthelsen møder, synes, at de har fået en god idé, men har ikke rigtig undersøgt, om andre også synes det. Og er heller ikke meget for at gøre det.

- Mange har en fornemmelse af, at det sværeste ved at være selvstændig er noget med skat og moms, men det er det nemmeste. Enhver idiot kan oprette et selskab og bruge et regnskabsprogram. Udfordringen er at finde et koncept, der løser et problem, og som nogle er villige til at betale penge for.

- Mange af de akademikere, der forsøger sig som iværksættere, og som ikke klarer den, siger, at der ikke var noget marked for deres produkt, så fokus, inden man går i gang, er, at finde ud af, om det, man har at sælge, er noget, folk gerne vil købe. Man skal ikke gå ud med et produkt og en løsning og så se, om der er nogle problemer, der passer til det. Man skal finde problemerne og så lave produktet, der løser dem. Det er lige meget, hvad du selv synes er sjovt - det er godt, hvis du gør, men det er vigtigere, at kunden synes det er brugbart. Vil man bygge en luksusliner, må man jo først finde ud af, om der er passagerer til den.

Og hvordan finder man så ud af det?

- Tag et skridt baglæns og stil dig over på kundesiden. Find ud af, hvad kunden har af problemer, hvordan de bruger penge på at få dem løst, hvilke konsulenter de har haft inde, hvad der har været gode oplevelser, hvad der har været dårlige. Det er ikke raketvidenskab, men ni ud af ti gør det ikke, siger Anders Balch Berthelsen, der mener, at den form for opsøgende arbejder også falder akademikerne svært.

- Det er frygteligt grænseoverskridende for dem. De vil nærmest hellere få læst deres internethistorik højt i et større selskab, end at ringe op til en, de ikke kender. Men potentielle kunder vil faktisk gerne mødes med kommende iværksættere, siger han.

- Man vil blive overrasket over, hvor højt man kan komme op i værdikæden derude, hvis man beder om et møde. Der er stor respekt om iværksætteri, siger han og fortæller, at man kan undgå utrolig meget spildtid ved at være opsøgende.

- Vi havde to superdygtige ph.d.’er, der sad med et digitalt projekt, der kunne levere en potentiel ydelse, som de ville sælge til kommunerne. Det havde de siddet og kodet på i halvandet år. Jeg sagde til dem: I må ikke skrive en kode mere, før I har talt med to kommuner. Da de kom tilbage, spurgte jeg dem, hvordan det var gået. Det var gået skidt og godt. Skidt, fordi de havde fundet ud af, at de ikke ville komme til at tjene en krone på deres projekt, fordi kommunerne ikke var interesseret i at købe en ydelse som deres. Godt, fordi hvis de ikke havde fået taget de snakke, ville de have siddet og kodet halvandet år mere.

Råd til dig der overvejer at blive iværksætter

Overvej:

Er det at være selvstændig overhovedet noget for dig? Hvis du er glad for kolleger og ikke er selv-igangsættende, er det måske ikke det smarteste. Trykprøv idéen med folk i din omgangskreds: Kan de se dig som iværksætter, eller har du bare fået en fiks idé?

Hav styr på økonomien.

Er du klar til, at du ikke tjener penge i en periode? Folk tror typisk, at det tager tre måneder, før man begynder at tjene penge som iværksætter, men det tager længere tid, end man skulle tro. Og mange iværksættere holder op, fordi de ikke kan betale deres regninger. Så hvis du lige har fået dit tredje barn, og din partner ikke har fast arbejde, skal du måske vente lidt.

Lav desktopresearch,

hvor du for eksempel undersøger konkurrencesituationen. Det lyder banalt, men mange glemmer det, fordi de er forelskede i deres egen idé.

Synes de potentielle kunder, at det er en god idé?

Find ud af om din idé kan være en forretning. Er der nogle, der vil betale for dit produkt?

Husk:

At være iværksætter har en lav gennemsnitsløn, men det er også iværksættere, der har størst glæde ved deres arbejde.