Gå til sidens indhold

Læserundersøgelse

Tilfredshed med Perspektiv

Kære læsere af Perspektiv

Tak til alle jer, der læser Perspektiv og besvarede vores læserundersøgelse i starten af året. Vi fik mere end 40 sider med kommentarer retur om, hvad vi kan gøre bedre, og vi har nærlæst dem. Lige som vi er dykket ned i den generelle undersøgelse. For læserundersøgelsen skal bruges til at udvikle og styrke Perspektiv, så det er et vedkommende fagmagasin for BF’s medlemmer.

Sidst vi foretog en læserundersøgelse var i 2014, og på redaktionen er vi glade for, at vi har fastholdt vores andel af meget tilfredse og overvejende positive læsere. Den lå i 2014 på 77 %, og den er nu på 78 %. Ser man særskilt på udviklingen for meget tilfredse læsere er Perspektiv gået fra 13 % i 2014 til 20 % i 2019. Ser man særskilt på andelen af utilfredse læsere, er den gået fra 8 % i 2014 til 9 % i 2019. Vi så naturligvis hellere, at vi havde gjort flere utilfredse læsere tilfredse, og det skal denne læserundersøgelse netop hjælpe os med.

BF’s medlemmer har en faglig kerne til fælles, men arbejder med meget forskelligt fagligt indhold, hvilket de mange kommentarer afspejler. Øverst på mange Perspektivlæseres ønskeseddel er naturligvis flere artikler om det område, de selv arbejder inden for.

Derfor er der i kommentarerne mange, der ønsker sig mere om det private, mere om børneområdet, mere om uddannelsesbibliotekarer, mere om ledige, mere om seniorer, mere om forskningsbibliotekerne og så videre.

På redaktionen forsøger vi at sammensætte et fagmagasin, der dækker bredden af faget. Vi ved godt, at vores læsere er forskellige, og at det er et fåtal, der læser alt i magasinet. Det er heller ikke meningen. Vores ambition er, at alle læsere i hvert nummer oplever, at mindst én artikel i Perspektiv taler til deres faglighed. Herudover er der artikler af mere generel karakter, som giver ny viden om eksempelvis samfundstendenser, arbejdsmarkedets udvikling eller inspiration til nye karriereveje. Derfor er vi ærgerlige over, at der er kommentarer om, at man aldrig læser bladet. En af de måder, vi vil forsøge at genvinde tabte læsere er ved at dele mere af vores indhold på sociale medier – I er også meget velkomne til dele artikler, der kan inspirere eller skabe faglig debat i jeres netværk.

Vi tror på, at grænserne for, hvad der kan stå i jeres fagmagasin skal rykkes og udfordres, fordi BF’ernes arbejdsmarked og opgaver også udvides og udfordres. Kun på den måde kan vi som fagmagasin give nye perspektiver på faget.

Venlig hilsen redaktionen

Hvis du vil se den fulde læserundersøgelse, ligger den her.